Gerçekten Aç Mısınız
Bizimle iletişime geç
Haberlerim

Haberlerim

Gerçekten Aç Mısınız

SAĞLIK

8 Şubat 2020 Cumartesi 15:18:47

Gerçekten Aç Mısınız

Besin alımımız sadece enerji ihtiyacını karşılamak amaçlı değil, besinlerden alınan hazla da ilgilidir. Nasıl mı? Vücudumuz besin tüketimi için 2 sistem kullanıyor; Homeostatik Açlık ve Hedonik Açlık. Bu kavramlar yabancı gibi gözükse de aslında bildiğimiz kavramlardır.

Besin alımımız sadece enerji ihtiyacını karşılamak amaçlı değil, besinlerden alınan hazla da ilgilidir. Nasıl mı? Vücudumuz besin tüketimi için 2 sistem kullanıyor; Homeostatik Açlık ve Hedonik Açlık. Bu kavramlar yabancı gibi gözükse de aslında bildiğimiz kavramlardır.

Açlık Çeşitleri Nedir?

Homeostatik açlık, kişinin biyolojik olarak gereksinim duyduğu enerji ihtiyacı sonucu oluşur.

Hedonik açlık ise enerji ihtiyacı olmaksızın lezzetli besinleri haz amacıyla tüketmektir yani bize ‘tokum ama canım bir şeyler yemek istiyor’ dedirten şeydir.

Bu iki sistem beraber çalışmaktadır. Sadece Homeostatik açlık yaşasaydık bütün dünya ideal kilosunda olurdu. Ancak hedonik açlık devreye girerek farkında olmadan ihtiyacımızdan fazla tüketmeye ve kilo almaya sebebiyet vermektedir. Hedonik açlık basitçe yemek yedikten sonra üzerine çok sevdiğimiz tatlıyı yemek istememizdir. Hedonik açlık mekanizması incelendiğinde uyuşturucu, kumar, alkol gibi bağımlılıklarla beynin aynı bölgesini uyarıyor yani bu da bir nevi bağımlılık BESLENME BAĞIMLILIĞI. Bilim adamlarının yaptığı çalışmalara göre hedonik açlık ilk çağ insanlarının yemek bulma dürtüsünü oluşturuyor, mağaralarından çıkmasını ve avlanmasını sağlıyor yani yaşam için gerekli bir faaliyet. Ancak günümüzde bu sistem sadece tüketmek için kullanılmaktadır. Bu durumumda da bireyin elinin altında yemek bulunması ve besine ulaşmak için çaba sarf etmemesi obeziteye yönlendiriyor.

Duygusal yemeden farkı bu durumun duygu durumu değişiminden bağımsız olarak sadece biyolojik faktörlerle alakalı olmasıdır. Yani mutsuzken çikolata yemek, streslenince fast food tüketmek hedonik açlık değildir.

Aşırı yağlı ve şekerli besinler hedonik açlık mekanizmasının uyarılmasında başrollerdir. Bu durumda hedonik açlık bireylerde bir kısır döngü oluşturmaktadır. Kişiyi bu yiyeceklere yönlendirir, bu besinler ise hedonik açlık mekanizmasını uyarır, uyarılan mekanizma tekrar besin tüketmeye yönlendirir… Sonuç olarak birey yedikçe yemeye devam eder.

Pek, bu kısır döngü nasıl kırılabilir?

  • Egzersiz yapmak
  • Yemek saatlerinizi düzenlemek(Ana öğünleriniz arasında 4 saat olsun)
  • Ara öğün yapmak ama abartmadan ve sağlıklı ürün seçerek
  • Evde ve iş yerlerinde şekerli besin bulundurmamak
  • Kendinizi ödüllendireceğiniz zaman bunu yiyeceklerle yapmamak
  • Aşırı şekerli besinleri tüketmekten kaçınmak
  • Yağlı kızartma, cips gibi atıştırmalıktan uzak durmak

Devamını Oku
Yorum yapmak için tıkla

Bir cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yukarı